Als een vis in het water

HAV, het deense woord voor oceaan, is als inspiratiebron genomen voor de nieuwe dinercollectie. Simpel, elegant met delicate visschubben die de zintuigen moeten stimuleren.

Goede dingen kosten tijd. De nieuwe collectie HAV van Royal Copenhagen heeft maar liefst 10 jaar geduurd om te ontwerpen. Het resultaat komt door nauwe samenwerking tussen architect Bjarke Ingels, industrial designer Lars Holme Larsen en design philosopher Jens Martin Skibsted.

Dit trio wilde de ultieme balans weergeven tussen de moderne wereld en de nalatenschap. De toekomst begint met de geschiedenis. Daarom kozen ze voor de historische palet van materialen van Royal Copenhagen om deze in een nieuwe richting te duwen aldus Bjarke Ingels. Tijdloos, duurzaamheid en smaakvol in alle aspecten van het leven geven vorm aan de nieuwe luxe van tegenwoordig.

Het servies verwijst op een aantal punten naar het leven in of op de zee. Zo zie je de vormen van een zwaan of een zwemmende eend en de decoratie is geïnspireerd op de vis, die er zo uitziet om zich te camoufleren voor roofvogels in de lucht en voor roofvissen in het water. De kleuren die zijn gebruikt, tinten van grijs en blauw, weerspiegelen de Deense kustlijn in de ochtendnevel.

De nieuwe HAV collectie van Royal Copenhagen bestaat uit 8 onderdelen: een bord in twee formaten, een schaal in 2 formaten, een thermoskop, een eye-catcher vna een theepot met een elegante bronzen hengsel, een hybride kom en een een karaf die vooral veel gebruikt zal gaan worden door koks en culinair journalisten, omdat deze het oog uitdaagt met zijn afwijkende vorm, geschubde decoratie en de bijzondere kleuren van de zee. Alle onderdelen zijn verder gekenmerkt met de blauwe golven van Royal Copenhagen.

Met een speciale air-brush techniek wordt de collectie handmatig gesprayd. De visschubben zorgen niet alleen voor een decoratief karakter maar zorgen ook voor meer grip. De schubben zijn een knipoog naar het servies Seagull uit de jaren 1890.  Met de nieuwe collectie wilde Royal Copenhagen een servies neerzetten die toegankelijk is voor iedereen en voor alle doeleinden gebruikt kan worden. “We wilden iets compleet nieuws creëren maar tegelijkertijd onze DNA en vakmanschap in ere houden”, aldus Niels Bastrup, Creative Director bij Royal Copenhagen.

LESS IS MORE

Wat mij betreft een prachtige nieuwe collectie. Ik houd er persoonlijk wel van, geen frutsels maar simpel design. Hoewel ik dit design niet simpel of eenvoudig vind maar eerder heel stijlvol. Living at the sea gaat met deze collectie prima lukken!

Let’s Work Together

JOUW BEDRIJF OOK IN THE SPOTLIGHT?

The Communication desk laat jouw bedrijf schitteren online én offline, dus wat houdt je tegen?  Lees op Let’s work together welke mogelijkheden er nog meer zijn om samen te werken en neem vandaag nog contact op .

LET’S TALK